چرا ماسک عسل طبیعی برای پوست خوب است

 

عسل، این خوراکی شیرین و خوشمزه، معجزه طبیعت است با خواص بسیار زیادی که بسیاری از ما از آن باخبر هستیم. انسان ها از دوران باستان (حدود 5000 سال پیش) با این خوراکی ضد باکتری و ضد قارچ آشنایی داشته اند. چنانچه ارسطو در حدود چهارصد سال قبل از میلاد به خواص آن اشاره کرده است.

این ماده غذایی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای شکر در سبد غذایی باشد. به دلیل اهمیت آن در رژیم روزانه و هم خواص درمانی آن. علاوه بر این خواص بسیار زیادی از عسل طبیعی کشف شده که باعث استفاده بیشتر از این ماده طبیعی است.

عسل ها رنگ ها و خاصیت های متفاوت دارند و قسمت اعظم این دلیل این موضوع مربوط به گل ها و گیاهانی است که زنبورها از آن ها برای ساخت عسل استفاده می کنند. البته اضافه شدن آنزیم هایی از بدن انسان نیز باعث شده تا عسل به یک فراورده و معجون عالی برای درمان بیماری ها تبدیل شود.

یکی از مهمترین کاربردهای عسل طبیعی، خواص عسل برای پوست است. روش های مختلفی برای استفاده از عسل طبیعی برای سلامت پوست و رفع مشکلات پوستی به کار گرفته می شود. در سال های اخیر حتی بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و مراقبت پوستی، از انواع تولیدات خود با عسل طبیعی رونمایی کرده اند که با استقبال زیادی نیز مواجه شده است.

در این مطلب ابتدا مروری بر خواص پیدا و پنهان عسل می کنیم و سپس به معرفی برخی خواص عسل طبیعی برای پوست و زیبایی اشاره خواهیم کرد. قطعا این مطلب می تواند برای شما جذاب و مفید باشد.

کوتاه در مورد خاصیت غذایی و درمانی عسل
عسل شامل ترکیبات غذایی متفاوتی است که هر کدام می تواند به نوبه خود در یک ماده خوراکی وجود داشته باشد؛ اما در عسل این خواص با هم در یکجا جمع شده است. قندهای موجود در عسل که همان فروکتوز و گلوکز هستند، می توانند تمام نیاز قندی یک روز فرد را تامین کنند. زیرا یک قاشق سوپخوری عسل 64 کالری انرژی دارد.

مواد معدنی موجود در عسل شامل منیزیم، پتاسیم، کلسیم، سدیم کلراید، گوگرد، آهن و فسفات و به مقدار کمتر مس، روی و ید است. اگرچه پرداختن به خاصیت هرکدام از این مواد معدنی از حوصله این بحث خارج است اما بسیاری این فواید بر خوانندگان عزیز نیز پوشیده نیست. همچنین عسل منبعی از مقدار قابل توجه ویتامین های B1,B2,B5,B6,C  است.

از ماده خوراکی با این همه ریز مغذی چه انتظاری می توان داشت جز اینکه فقط برای تغذیه استفاده نشود و خواص درمانی بیکرانی را به بشریت ارائه دهد. کمک به درمان سرفه های مزمن و سرماخوردگی یکی از این خواص است. در این مورد عسل به تنهایی یا حتی مخلوط با آبلیمو و دارچین، مخلوط با شیر بادام و حتی استفاده از آن در دم کرده های ولرم و مفید برای سرماخوردگی، انواع آلرژی ها و آسم استفاده می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی عسل باعث می شود در درمان تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق، کاهش فشار خون، کاهش اثرات مخرب ناشی از سکته ها در بدن، درمان کمکی انواع سرطان ها و ... استفاده شود. عسل هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم در درمان مشکلات معده از قبیل ریفلاکس اسید معده، التیام زخم های دستگاه گوارش، درمان تولید بیش از حد گاز معده و مقابله با میکروب معده کاربرد دارد.

از بین تمام این خواص باید به معجزات درمانی و محافظتی عسل برای پوست هم اشاره کرد. شاید استفاده از عسل برای درمان و محافظت پوست خیلی رواج نداشته باشد؛ اما ما تلاش می کنیم در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما خوانندگان عزیز ارائه کنیم.

فواید عسل برای پوست
باید یادآوری کرد که همیشه نباید منتظر بیماری بنشینیم و سپس به دنبال راه درمان باشیم. گاهی پیشگیری از درمان بسیار باارزش تر است. یکی از این موارد پیشگیری از بیماری و عوارض پوستی ناشی از خطرات محیطی یا بالا رفتن سن است.عسل حاوی آنزیم ها و آنتی اکسیدان های فیتونوتریون است و مقدار کمی حالت اسیدی دارد. به خاطر وجود همین مواد در آن یکی از گزیده ترین موارد درمانی پوست به شمار می رود.

همانطور که می دانید بیماری های پوستی خیلی آهسته به درمان پاسخ می دهند. حتی گاهی ممکن است مدت ها از شروع درمان بگذرد اما هنوز نتایج لازم به دست نیامده باشد و فرد با مصرف دوز بالایی از داروهای شیمیایی امید خود را از بهبود از دست بدهد. پس راه چاره چیست؟ ما درمان با عسل طبیعی را به شما پیشنهاد می دهیم.

در ادامه به صورت خلاصه به مهمترین خواص عسل طبیعی برای سلامت پوست اشاره می کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا ماسک عسل طبیعی برای پوست خوب است؟

1 » طبیعت عسل گرم و معتدل است و هرچه کهنه تر باشد گرمی آن بیشتر می شود. از طرفی رطوبت اضافه را از اعماق وجود انسان خارج می کند. اما در عسل ماده ای هیدروکسی وجود دارد که رطوبت لازم را در خود حفظ می کند و می تواند به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست عمل کند. این عمل باعث می شود رطوبت به اعماق پوست نفوذ کرده و مانع خشکی و ترک خوردگی پوست در سطح و دهیدره شدن در اعماق می شود. همینطور از چروک شدن پوست جلوگیری کرده و به جوان سازی آن کمک می کند. برای رسیدن به این خواص، کافیست یک قاشق عسل طبیعی را روی صورت به حالت ماسک قرار داده و پس از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

2 » در ابتدای مطلب به وجود میزان کمی خاصیت اسیدی در عسل اشاره شد که می تواند در لایه برداری و روشن تر شدن پوست کمک کننده باشد. ماسک عسل با جوش شیرین می تواند در این مورد کارساز باشد.

3 » در درمان سوختگی ها حتی در درجات شدید هم می توان از عسل استفاده نمود. در اولین مرحله بعد از وقوع سوختگی بر روی پوست از مخلوط روغن بادام خالص و عسل طبیعی استفاده نمایید تا از به وجود آمدن تاول جلوگیری نمایید. و بعد در ادامه درمان برای التیام محل سوختگی نیز ماسک عسل توصیه می شود. استفاده از ماسک عسل و روغن زیتون نیز برای سوختگی مناسب است. با این حال دقت داشته باشید که عسل تنها برای سوختگی های سطحی مناسب است.

4 » در طول روز، پوست ما در معرض خطرات بسیاری از جمله اشعه های خورشید، آلودگی هوا و انواع آلودگی های میکروبی و قارچی قرار می گیرد. منافذ سیاه رنگ پوست و آلودگی هایی که روی منافذ صورت می نشینند باعث می شوند پوست نتواند از این منافذ اکسیژن و آب کافی را دریافت نماید و دچار مشکل شود. آنزیم های موجود در عسل برای لایه برداری و روشن کردن پوست بسیار مفید هستند و همینطور برای پاکسازی پوست هم کاربرد دارند. ترکیب عسل با یک روغن طبیعی مثل روغن نارگیل می تواند ماسک خانگی مناسبی برای پاکسازی پوست ایجاد نماید.

5 » همانطور که عنوان شد عسل خاصیت ضد باکتری و قارچ دارد پس برای التیام زخم ها و حتی کمرنگ تر شدن اسکار به جا مانده از زخم ها هم بسیار مفید است. عسل به تنهایی می تواند خاصیت التیام بخشی زخم ها را داشته باشد اما ترکیب آن با روغن های نارگیل و زیتون خاصیت معجزه آسای آن را دو چندان می کند. همچنین ماساژ این ترکیب بر روی پوست باعث خونرسانی بهتر و در نتیجه انتقال بهتر مسکن های طبیعی و سلول های خونی به پوست می شود.

6 » درمان آفتاب سوختگی هم با استفاده از عسل امکان پذیر است. وقتی اشعه های خطرناک خورشید به پوست صورت آسیب می رساند، یک آب رسان و ترمیم کننده قوی لازم می شود. ماسک عسل با ژله آلوئه ورا می تواند این خاصیت شگفت انگیز را داشته باشد. البته ماسک عسل و بره موم نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.

7 » عسل همچنین می تواند برای تنظیم و حفظ رطوبت، نرمی و درخشندگی موی سر هم مفید باشد. ترکیب عسل با آب و نگهداری آن بر روی مو می تواند درخشندگی را به موهای آسیب دیده از رنگ مو باز گرداند. ترکیب عسل با شامپوی ساده و ملایم می تواند موها را تقویت کند. برای نرمی موها هم لازم است تا عسل را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کرده و روی موها با آرامی ماساژ دهید.

این تنها بخشی از خواص عسل طبیعی برای سلامت پوست است که به صورت ماسک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماسک های پوستی خانگی بهترین راهکار برای داشتن پوستی شفاف، زیبا و باطراوت هستند.

 
سخن آخر !

ماسک عسل یکی از بهترین انواع ماسک های طبیعی است. البته ماسک عسل انواع مختلفی دارد و در هر نوع کاربرد، با مواد دیگری ترکیب می شود. با این حال حتی استفاده از عسل طبیعی تنها نیز می تواند به عنوان ماسک مورد استفاده قرار گیرد.